termin szkolenia: 15 grudnia 2022 r.
czas trwania szkolenia: 9.30-14.30 (w tym dwie przerwy 10 minutowe i jedna 20 minutowa)
Celem szkolenia jest wyjaśnienie kontrowersji i problemów związanych z opracowywaniem i wdrażaniem polityki (zasad) rachunkowości instytucji kultury, zamknięciem ksiąg rachunkowych za 2022 rok oraz sporządzaniem na ich podstawie sprawozdań finansowych.
Omówione zostaną m.in. doświadczenia związane ze zmianami w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wprowadzonymi w latach 2016-2017
- sposobu rozliczania wyniku finansowego
- przychodów niezamortyzowanej części aktywów trwałych
- sposobu ewidencjonowania dotacji organizatora
- zasad tworzenia funduszu rezerwowego
- funkcjonowania centrów usług wspólnych
- obowiązków w zakresie JPK
- obowiązek sporządzania not podatkowych
Program szkolenia
1.Wprowadzenie
- Czy wprowadzono zmiany w zasadach (polityce) rachunkowości odnośnie:
a) Zasad podziału i rozliczania wyniku finansowego
b) Określania zasad ustalania proporcji i prewskaźnika VAT
c) aktualizacji wzoru stosowanych „dodatkowych informacji i objaśnień" - tu noty podatkowe
- Wprowadzenie pojęcia „teren strzeżony"
- Określenia „poziomu istotności"
2. Przygotowanie ksiąg do zamknięcia roku
- Aktualizacja zakładowej polityki rachunkowości, statutu i regulaminów organizacyjnych
- Czynności ewidencyjne prowadzone w ramach zamknięcia ksiąg rachunkowych
- Przekształcenie sald kont w pozycje bilansowe
- Procedura sporządzenia i zatwierdzania sprawozdania finansowego
- Aktualizacja systemu kontroli zarządczej
- Porządkowanie „majątku"- w tym zbywanie zbędnych składników mienia
3. Zasady przygotowania przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji
„rocznej" z uwzględnieniem specyfiki bibliotek i ośrodków kultury
- Odpowiedzialność za inwentaryzację
- Uproszenia w formach i częstotliwości przeprowadzania inwentaryzacji
- Zasady organizacji inwentaryzacji
- Opracowanie i wdrożenie instrukcji i zarządzeń inwentaryzacyjnych
- Powołanie komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych i kontrolera spisowego
- Rola i uprawnienia biegłego rewidenta
- Dokumentacja inwentaryzacji i jej archiwizacja
- Terminy inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów
4. Zasady sporządzania sprawozdania finansowego
- Wycena bilansowa aktywów i pasywów
- Zdarzenia po dniu bilansowym (zasada 12-tu faktur)
- Prezentacja uproszczeń o jakich mowa w art. 4 ust. 4 UoR (m.in.
rezygnacja z tworzenia rezerw, ustalanie poziomu istotności)
- Korekty roczne VAT i odpisów na ZFŚS
- Wprowadzenie, dodatkowe informacje i objaśnienia do sprawozdania finansowego
- Bilans instytucji kultury
- Rachunek zysków i strat
- Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
- Rachunek przepływów pieniężnych
- Zatwierdzanie sprawozdania finansowego i forma jej przedkładania organizatorowi i dla Szefa KAS
5. Prezentacja dotacji w księgach handlowych - przykłady ewidencji bilansowej
6. Sprawozdanie z działalności - ocena wykonania planu finansowego i rzeczowego instytucji kultury
- Plan finansowy wg. wymogów prawa finansów publicznych
7. Umowy cywilno-prawne - obowiązki płatnika w świetle najnowszych orzeczeń organów podatkowych
- Koszty uzyskania przychodów - projekt interpretacji ogólnej umowy o dzieło i KUP
- Propozycja „ozusowania" wszystkich umów cywilno-prawnych
8. Obowiązki instytucji kultury w zakresie zatwierdzania sprawozdania
finansowego oraz omówienie zasad sporządzania i składania deklaracji
CIT-8 i CIT 8/0
9. Pytania i odpowiedzi
Szkolenie prowadzi: Edward
Tomczyk - biegły rewident, wybitny
ekspert z dziedziny rachunkowości i podatków jednostek finansów
publicznych ze szczególnym uwzględnieniem instytucji kultury.
Doświadczony i ceniony szkoleniowiec
Cena szkolenia: 580,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
- konsultacje poszkoleniowe (do 14 dni po szkoleniu)
- rabat na kolejne szkolenia (40,00 zł od ceny netto, od osoby)
Dla stałych Uczestników naszych szkoleń 40 zł rabatu od ceny netto
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony
Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do trzech roboczych dni przed terminem szkolenia
Potwierdzenie realizacji szkolenia przesyłamy do dwóch dni roboczych przed terminem szkolenia
Płatność za udział w szkoleniu następuje po szkoleniu na podstawie faktury VAT
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach.: 10109022680000000100213506
W przypadku pytań prosimy o kontakt
Anna Hoffmann |
|
tel. 91 489 64 55 |
Dorota Biskupska |
|
tel. 91 466 90 97 |
Małgorzata Pawelec |
|
tel. 91 434 29 79 |