termin szkolenia: 9 maja 2025 r.
czas trwania szkolenia: 9.30-14.30 (w tym dwie przerwy 10 minutowe i jedna 20 minutowa)
Podczas szkolenia przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia z prawa prasowego i autorskiego i praktyczne rozwiązania prawne w ich stosowaniu.
Szkolenie adresowane jest do rzeczników prasowych, pracowników działów prasowych oraz działów promocji oraz innych osób, które w codziennej pracy w instytucjach, działach komunikacji lub promocji są odpowiedzialne za tworzenie treści w Internecie i innych formach komunikacji i promocji.
Adresatami są również dziennikarze, którzy chcą wykonywać swoją pracę zgodnie z normami określonymi w przepisach prawa, szczególnie prasowego oraz chcą bez obaw o naruszenie praw autorskich i prawa do wizerunku wykorzystywać fotografie/nagrania i realizować transmisje on-line z wizerunkiem osób postronnych.
Program szkolenia:
1. Tworzenie treści i obrazów jako form komunikacji internetowej, a ryzyko zarzutu naruszenia praw autorskich
• korzystanie z ogólnodostępnej twórczości oraz przeróbki, adaptacje treści i obrazów, a ryzyko naruszenia praw autorskich
• utwór zależny a utwór inspirowany. Wykorzystanie czyjegoś pomysłu, adaptacja innego utworu - przykłady
• przejęcie
chronionych elementów cudzego utworu a dozwolona inspiracja cudzym
utworem. Możliwości modyfikacji cudzego utworu bez prawnych konsekwencji
• korzystanie z ogólnodostępnej twórczości, a plagiat
• publikacja fotografii i filmów sprzed dekad - aspekty prawne
2. Korzystanie z utworów w Internecie na podstawie publicznego dozwolonego użytku na wybranych przykładach
• przytaczanie utworów w sprawozdaniach oraz artykułach prasowych
• prawo cytatu
• korzystanie z utworów w celach dydaktycznych lub w celu prowadzenia działalności naukowej
• promocja publicznej wystawy i sprzedaży w Internecie i portalach społecznościowych z wykorzystaniem chronionych utworów
• prawo panoramy
• eksploracja tekstów i danych jako nowa forma dozwolonego użytku - po zmianach w prawie autorskim
• dozwolony użytek - ogólne wymogi prawne i konsekwencje ich niedochowania
3. Obowiązujące zasady dziennikarskie podczas publikacji treści w Internecie
• prawo dziennikarza do informacji, a ograniczenia wynikające z prawa do prywatności i tajemnicy przedsiębiorcy
• Sztuczna inteligencja i deepfake z wykorzystaniem czyjegoś głosu lub wizerunku, a dobra osobiste i prawo autorskie
• wolność
publikacji prasowych i obowiązki z tym związane, w tym obowiązek
dochowania szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i
publikacji treści prasowych, praktyczne przykłady z orzecznictwa
• artykuły i posty w Internecie, a możliwość reakcji na nieścisłe i nieprawdziwe informacje prezentowane w sieci
• odpowiedzialność prasy za komentarze
• skuteczne
metody dochodzenia prawa do sprostowania informacji. Naruszenie dóbr
osobistych pracownika jak i instytucji (urzędu, pracodawcy)
• zasady realizacji prawa do autoryzacji
4. Ogólne zasady odpowiedzialności cywilnoprawnej i karnej związanej z naruszeniem praw autorskich i prawa prasowego
5. Odpowiedzi na pytania
Szkolenie prowadzi Marek Grąbczewski -
prawnik z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w zakresie prawa
własności intelektualnej, szczególnie prawa autorskiego, praw pokrewnych
oraz prawa prasowego. Zajmuje się ochroną danych osobowych jako
inspektor ochrony danych. Obecnie współpracuje z jedną z największych na
Pomorzu Zachodnim kancelarii radców i adwokatów prawnych „MCM Legal".
Absolwent Wydziału Prawa US, ukończył prestiżowe studia podyplomowe w
zakresie praw własności intelektualnej na Uniwersytecie Jagiellońskim
(Instytut Prawa Własności Intelektualnej). Pracował jako dziennikarz
oraz zajmował się doradztwem prawnym w regionalnej rozgłośni publicznej
Polskiego Radia SA. Prowadzi liczne szkolenia dla różnych grup
zawodowych, przedstawicieli samorządów terytorialnych. szkolił m.in.
przedstawicieli uczelni wyższych (np. ASP Gdańsk), Kancelarii Sejmu i
Senatu RP, pracowników biur prasowych (m.in. Miasta Stołecznego
Warszawy, Ministerstwa Obrony Narodowej itp.), dziennikarzy rozgłośni
radiowych i portali internetowych. Doradza instytucjom kultury,
jednostkom samorządu terytorialnego, twórcom, aktorom, artystom i
wykonawcom muzycznym, animatorom kultury, wydawcom.
W wolnym czasie miłośnik podróży, dobrej książki i filmu.
Cena szkolenia: 760,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej
- imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
- konsultacje poszkoleniowe (do 14 dni po szkoleniu)
- rabat na kolejne szkolenia (40,00 zł od ceny netto, od osoby)
Dla stałych Uczestników naszych szkoleń 40 zł rabatu od ceny netto
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony
Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do trzech roboczych dni przed terminem szkolenia
Potwierdzenie realizacji szkolenia przesyłamy do dwóch dni roboczych przed terminem szkolenia
Płatność za udział w szkoleniu następuje po szkoleniu na podstawie faktury VAT
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach.: 10109022680000000100213506
W przypadku pytań prosimy o kontakt
Anna Hoffmann |
|
tel. 91 489 64 55 |
Dorota Biskupska
|
|
tel. 91 466 90 97 |
Małgorzata Pawelec |
|
tel. 91 434 29 79 |