termin szkolenia: 17 maja 2022 r.
czas trwania szkolenia: 9.30-15.30 (w tym dwie przerwy 10 minutowe i jedna 20 minutowa)
Kwestionowanie przez ZUS i sądy orzekające możliwości stosowania umów o dzieło w różnych branżach, które skutkuje koniecznością uiszczenia zaległych składek, wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej w przypadku umów zlecenia (o świadczenia usług) oraz zmiany w zakresie stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, w tym wprowadzenie katalogu działalności twórczych uprawniających do stosowania tych kosztów, powodują, że przygotowywaniu i zawieraniu każdej umowy winna towarzyszyć szczególna dbałość o prawidłowe skonstruowanie jej poszczególnych zapisów. Co więcej, od 1.01.2021 r. wprowadzono obowiązek informowania ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło - w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, a wejście w życie od 1.01.2022 r. tzw. Polskiego Ładu spowodowało konieczność zweryfikowania obowiązujących zasad opodatkowania i oskładkowania umów zlecenia i o dzieło.
Wobec dynamicznie zmieniających się regulacji prawnych proponujemy Państwu warsztaty, na których omówimy zasady prawidłowego stosowania umów o dzieło, w tym autorskich umów o dzieło, umów zlecenia (starannego działania), ich kluczowych zapisów, jak również przedstawimy zagadnienia dotyczące ich opodatkowania i oskładkowania według regulacji zawartych w Polskim Ładzie. Poszczególne zagadnienia dotyczące przedmiotowych umów będą przedstawiane na przykładach z interpretacji indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, a także orzeczeń sądowych. Omówione zostaną także warunki stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów (z uwzględnieniem wniosków zawartych w interpretacji ogólnej wydanej 15.09.2020 r. przez Ministra Finansów) w tym w odniesieniu do pracowników - twórców oraz zasady kwalifikowania rezultatów do poszczególnych rodzajów działalności twórczych.
Warsztaty polecane są szczególnie osobom zajmującym się przygotowywaniem i rozliczaniem umów, a więc pracownikom działów HR i księgowości, prawnikom oraz właścicielom firm z branży kreatywnej, informatycznej, edukacyjnej, nauki i szkolnictwa wyższego, reklamowej, rozrywkowej, produkcji audiowizualnej i fonograficznej, wydawniczej, architektonicznej, inżynierii budowlanej, administracji publicznej oraz instytucjom kultury (teatrom, muzeom, filharmoniom).
Program szkolenia
I. Czym jest umowa o dzieło
1. Pojęcie „dzieła" i charakterystyka jego cech/ elementów
konstytutywnych pozwalających na ustalenie, czy mamy do czynienia z
„dziełem"
2. Przedmiot umowy o dzieło (aktualne orzecznictwo sądów) oraz kluczowe elementy umowy o dzieło
II. Umowa o dzieło czy umowa zlecenia (o świadczenie usług) - omówienie różnic
1. Umowa o dzieło a umowa zlecenia (o świadczenie usług) - charakterystyka umowy rezultatu i umowy starannego działania
2. Udzielenie odpowiedzi na pytanie, z jaką umową będziemy mieli do
czynienia w konkretnym przypadku - z umową rezultatu (umową o dzieło),
czy z umową starannego działania (umową zlecenie lub inną umową o
świadczenie usług) - przedstawienie i omówienie poszczególnych kryteriów
kwalifikacyjnych
3. Konieczne postanowienia umów zlecenia (o świadczenie usług)
wynikające z wymogów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę -
omówienie przykładowych klauzul umownych
III. Umowa o dzieło z prawami autorskimi
1. Czym jest autorska umowa o dzieło - specyfika autorskiej umowy o dzieło
a) utwór jako rezultat umowy
b) pola eksploatacji
c) dyspozycje odnośnie praw autorskich
d) zasady kształtowania wynagrodzenia
IV. Umowy o dzieło
(umowy autorskie), umowy zlecenia (starannego działania), a podleganie
ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu zgodnie z
regulacjami wynikającymi z Polskiego Ładu
1. Zasady oskładkowania umów cywilnoprawnych w świetle
obowiązujących przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i
ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków
publicznych
2. Informowanie ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło
3. Próby kwalifikacji - jako umów o dzieło - umów zawieranych w
poszczególnych branżach - edukacja i działalność szkoleniowa, nauka i
szkolnictwo wyższe, inżynieria budowlana, reklama, działalność
wydawnicza i dziennikarska, produkcja audiowizualna i fonograficzna,
kultura i rozrywka, umowy z artystami wykonawcami - aktorami,
instrumentalistami, muzykami, reżyserami, scenografami - omówienie na
przykładach z praktyki oraz w oparciu o aktualne stanowiska ZUS i
orzecznictwa sądowego
V. Zasady opodatkowania
umów zlecenia (o świadczenie usług) i umów o dzieło po wejściu w życie
Polskiego Ładu, w tym stosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów
1. Poszczególne źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście
(w tym umowy zlecenia i o dzieło), działalność gospodarcza, prawa
majątkowe i zasady prawidłowej kwalifikacji do źródła przychodów
2. Opodatkowanie umów zlecenia (starannego działania) i umów o
dzieło zgodnie z rozwiązaniami Polskiego Ładu, w tym rozporządzenia
Ministra Finansów z 7.01.2022 roku
3. Stosowanie 50 % kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania
przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw
pokrewnych, w tym w ramach stosunków pracowniczych, tj.:
a) warunki stosowania kosztów autorskich, w tym rodzaje
działalności twórczej i zasady kwalifikowania rezultatów do
poszczególnych kategorii, ograniczenie kwotowe
b) wymagania formalne dotyczące postanowień zawieranych umów
cywilnoprawnych i umów o pracę w świetle wytycznych i warunków zawartych
w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 15.09.2020 r.
c) zakres niezbędnej dokumentacji uprawniającej do stosowania 50 % KUP oraz jej prawidłowe prowadzenie
d) czy zastosujemy 50 % koszty uzyskania przychodów dla
wykładowcy, lektora, scenarzysty, grafika, kierownika produkcji,
makijażystki, stylistki, aktora, muzyka, reżysera, scenografa,
informatyka, tłumacza, muzealnika, projektanta, architekta, itp.? -
omówienie poszczególnych przypadków w oparciu o przykłady zawarte w
indywidualnych interpretacjach podatkowych
VI. Pytania i odpowiedzi
Szkolenie prowadzi Joanna Karasińska - radca prawny w Kancelarii
Bukowski i Wspólnicy Sp.k. W
ramach praktyki zawodowej zajmuje się obsługą prawną firm,
wspólników i organów spółek handlowych, fundacji i stowarzyszeń
oraz instytucji kultury i nauki. Doradza
w zakresie prawa autorskiego, a także w wąskiej dziedzinie prawa
związanej z zagadnieniami podatkowymi praw własności
intelektualnej, w tym ich preferencyjnego opodatkowania, oraz
transferu tych praw, w tym wnoszenia ich do spółek w formie
aportów. Specjalizuje się w kwestiach opodatkowania honorariów
autorskich uzyskiwanych w kraju i za granicą, w tym stosowania 50 %
k.u.p. oraz w zagadnieniach dotyczących
konstruowania umów autorskoprawnych zawieranych z twórcami i
artystami, w tym ich ozusowania. Od
wielu lat zajmuje się stałą obsługą prawną oraz sprawami
licencyjnymi Fundacji Wisławy Szymborskiej.
Cena szkolenia: 660,00 zł netto (+23% VAT) od osoby, obejmuje:
- uczestnictwo w szkoleniu
- materiały szkoleniowe
- imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia
- konsultacje poszkoleniowe (do 14 dni po szkoleniu)
- rabat na kolejne szkolenia (40,00 zł od ceny netto, od osoby)
Dla stałych Uczestników naszych szkoleń 40 zł rabatu od ceny netto
Dla podmiotów finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% ze środków publicznych podatek VAT zwolniony
Zgłoszenia udziału prosimy przesyłać do trzech roboczych dni przed terminem szkolenia
Potwierdzenie realizacji szkolenia przesyłamy do dwóch dni roboczych przed terminem szkolenia
Płatność za udział w szkoleniu następuje po szkoleniu na podstawie faktury VAT
Należność za udział prosimy wpłacać na konto OE FORUM: Santander Bank Polska, nr rach.: 10109022680000000100213506
W przypadku pytań prosimy o kontakt:
Anna Hoffmann |
|
tel. 91 489 64 55 |
Dorota Biskupska
|
|
tel. 91 466 90 97 |
Małgorzata Pawelec |
|
tel. 91 434 29 79 |